SHL 22/23

Här diskuteras SHL i allmänhet, dess utformning samt andra SHL-lag
Harekrishna

Re: SHL 22/23

Inlägg av Harekrishna »

Flood skrev: mån 24 okt 2022, 16:35
Målskytte-Gösta skrev: mån 24 okt 2022, 16:01 Vad tror ni om säsongen?
- finns det verklig fara för kval eller är kvalitén på forwards för bra? Lite läskigt att det inte finns några givna bottenlag alls. Tidigare har Lhc, Bif, Tik mfl harvat i botten
- om inte tror ni att de kan göra en FBK och vända till guldutmanare eller är säsongen körd?
Har trots den usla inledningen väldigt svårt att se att vi ska bli ett bottenlag.
Jag tror också att vi kommer sluta topp 8 men i ärlighetens namn så kommer jag inte rakt av på två lag vi 100% kommer att ha bakom oss.

Timrå tyckte jag pulveriserade oss fullständigt i andra perioden. HV71 kommer bara bli bättre och bättre med alla stjärnspelare dom värvat in.

Oskarshamn och Malmö? Kanske.
Användarvisningsbild
Henrik

Inlägg av Henrik »

Harekrishna skrev: mån 24 okt 2022, 19:23
Flood skrev: mån 24 okt 2022, 16:35
Målskytte-Gösta skrev: mån 24 okt 2022, 16:01 Vad tror ni om säsongen?
- finns det verklig fara för kval eller är kvalitén på forwards för bra? Lite läskigt att det inte finns några givna bottenlag alls. Tidigare har Lhc, Bif, Tik mfl harvat i botten
- om inte tror ni att de kan göra en FBK och vända till guldutmanare eller är säsongen körd?
Har trots den usla inledningen väldigt svårt att se att vi ska bli ett bottenlag.
Jag tror också att vi kommer sluta topp 8 men i ärlighetens namn så kommer jag inte rakt av på två lag vi 100% kommer att ha bakom oss.

Timrå tyckte jag pulveriserade oss fullständigt i andra perioden. HV71 kommer bara bli bättre och bättre med alla stjärnspelare dom värvat in.

Oskarshamn och Malmö? Kanske.
Vi kanske inte ska få kvalnojja redan? Trots allt 41 omgångar kvar. Vill tro att vi fixar till tillräckligt av bygget och spelet efterhand för att undvika det.
Samtidigt, det ena ger lätt det andra. Konkurrensen är som sagt hårdare än någonsin i en liten liga där avstånden är korta mellan himmel och helvete. Så jag tar absolut inte det för givet.
Harekrishna

Inlägg av Harekrishna »

Perry2 skrev: tis 25 okt 2022, 06:52 Matchen är huvudmatch med Björn Olden o Wikegård på plats....
Du nu måste jag ha er hjälp här. Mike eller någon annan kanske kan hjälpa mig?

Hur kommer det sig att Timrå-Rögle var TV-matchen i helgen? Nu Rögle-Leksand.

Faktum är (håll i er nu) av 12 matcher som kommer att ha spelats med dagens omgång så har Rögle varit omgångens TV-match hela 7 gånger. Det är ju smått osannolikt? Nästan 2/3 av gångerna det är en TV-match har det involverat Rögle.

Några utav dessa:

Timrå-Rögle
Rögle-Leksand
Rögle-MIF redhawks
Rögle-Brynäs

Jag förstår inte riktigt logiken. Ta Timrå-Rögle t.e.x. den spelades samtidigt som Brynäs-Färjestad. Dessa två lagen drar ju bra mycket mer TV-tittare runt om i landet och sportsligt ligger dom högre upp i tabellen så what?
Användarvisningsbild
Henrik

Inlägg av Henrik »

Harekrishna skrev: tis 25 okt 2022, 09:02
Perry2 skrev: tis 25 okt 2022, 06:52 Matchen är huvudmatch med Björn Olden o Wikegård på plats....
Du nu måste jag ha er hjälp här. Mike eller någon annan kanske kan hjälpa mig?

Hur kommer det sig att Timrå-Rögle var TV-matchen i helgen? Nu Rögle-Leksand.

Faktum är (håll i er nu) av 12 matcher som kommer att ha spelats med dagens omgång så har Rögle varit omgångens TV-match hela 7 gånger. Det är ju smått osannolikt? Nästan 2/3 av gångerna det är en TV-match har det involverat Rögle.

Några utav dessa:

Timrå-Rögle
Rögle-Leksand
Rögle-MIF redhawks
Rögle-Brynäs

Jag förstår inte riktigt logiken. Ta Timrå-Rögle t.e.x. den spelades samtidigt som Brynäs-Färjestad. Dessa två lagen drar ju bra mycket mer TV-tittare runt om i landet och sportsligt ligger dom högre upp i tabellen så what?
Gläd dig i stället! Säkert planerat sen länge. Möjligt att det är på väg att bli ett bakslag, men vi har de senaste säsongerna blivit mer av ett pop-lag över hela Sverige, i svensk hockey och i riksmedia. Så inte kanske jättemärkligt? Vi är det nya, fräscha Skellefteå eller Färjestad typ. Minns tex att jag som liten parvel gillade Björklöven och bröderna Sundström tidigt 80-tal. Det hade man ju aldrig kommit på om de inte också varit framträdande. Framgång föder framgång typ. Och det är det momentumet vi kanske är på väg att slarva bort. Fast 7/12 låter ju ändå lite enahanda för den neutrale åskådaren, om sådana finns? Och måste ju reta övriga SHL-klubbar och dess supportrar. Å andra sidan får alla utom nykomlingen lika mycket slantar, så alla vinner på att exponera det som drar. (Men håller med, kanske ändå inte är Rögle just nu?). Sen kanske det inte spelar så vansinnigt stor roll heller, vilken som är huvudmatch? Alla matcher kan ju ses och man pratar om alla lag och reprisbilder från alla matcher i studion.
Harekrishna

Inlägg av Harekrishna »

Det finns en baksida med det också och det är att det kan få vissa marginalare att stanna hemma. Jag tog ingen ställning i sakfrågan dessutom utan var mer nyfiken.
Användarvisningsbild
Målskytte-Gösta

Inlägg av Målskytte-Gösta »

Strömgren med 1 plus 1 idag. Assistenten var ett skott som styrde knappt på en annan.

Han tar rygg på Johannesson
Harekrishna

Inlägg av Harekrishna »

Vi satsar ju istället på Sund Rosdahl Jonsson mm
Användarvisningsbild
Henrik

Inlägg av Henrik »

Möggökarna torskade borta mot Brynäs och på så vis avancerade vi ett hack i tabellen på bättre målskillnad utan att spela. Precis det vi behöver gökarna till!
Btw, två assist av Johannesson som nu ligger sjua i backarnas poängliga och naturligtvis före samtliga Röglebackar.
Användarvisningsbild
Henrik

Inlägg av Henrik »

Rosdahl kunde inte måla idag heller. Men gökarna tog en pinne av knäckebröderna och passerade oss i tabellen. HV vann bottenmötet. Nu skiljer det två poäng mellan fyra bottenlag. Hoppas vi slipper tillhöra den skaren så länge till. Spännande är det åtminstone.
Användarvisningsbild
Henrik

Inlägg av Henrik »

Mycket botten mot toppen idag. Färjestad-Malmö, SAIK-HV, Växjö-IKO. Blir avstånden större eller mindre?

Ett gäng ställningskrig i mitten också. Leksand-Brynäs, Örebro-Frölunda, Luleå-Timrå.

Förhoppningsvis lyckas vi minska 5-poängsavståndet till LHC.
Användarvisningsbild
Flood

Inlägg av Flood »

Och Malmö vinner i Karlstad. Skjut mig för helvete.
melonblandning

Inlägg av melonblandning »

Vilka tror vi hamnar i kvalet? Vi bör slippa om situationen tas på allvar och man kommer upp i någorlunda nivå. Dock inte säkert. HV verkar ha kommit igång, Hjalmarsson kommer bli otroligt viktig och sen kan de ju nästan se Tedenby som ett nyförvärv. Linköping har legat illa till många säsonger i följd nu, och någon gång måste det sluta i katastrof. Nu senast fick de Little knäskadad, om den är illa och han missar låt säga två-tre månader tror jag de hamnar på en av kvalplatserna. IKOs försvar är div 1 mässigt, deras räddning är firma Karlkvist/Suomela, men när de inte presterar förlorar de. Så enkelt är det. Malmö är Malmö, usla det vill säga. Men tror faktisk IKO och Linköping blir deras räddningsplankor.

Så jag säger IKO - LHC i kval och att Linköping åker en gång för alla.
Användarvisningsbild
RögleMuppen

Inlägg av RögleMuppen »

Min dröm är svinen mot lilla ynkliga, ett riktigt win-win kval.
Skånsk HockeyAdel sedan 1950
Användarvisningsbild
Målskytte-Gösta

Inlägg av Målskytte-Gösta »

Tabellen är äckligt jämn. Ett lag som Örebro som var succé för inte länge sen kan verkligen dras in i bottenstriden. Det här gör också det omöjligt att slappna av.
Användarvisningsbild
Henrik

Inlägg av Henrik »

Också väldigt kul att följa en förvisso lite haltande men sjukt jämn serie. Vad ska man vänta sig av omgång 22?

IKO-Möff - IKO bra hemma i sitt lilla gryt. Gökarna kan bara flaxa borta. Totalt oförutsägbart bottenmöte. Men får IKO ordning på ett läckande försvar blir de svåra.
Leksand-HV71 - Knäckebröderna med dyrast trupp bör vinna hemma, även utan Hrivik. Fast tabellspänningen blir bara bättre om HV studsar tillbaka och gör smulor av dem.
LHC-Brynäs - Utan Little blir det kanske jobbigt att betvinga ett revanschsuget "Brunäs"?
Örebro-Växjö - ÖIK upp som en sol och på väg ned som en pannkaka. Eller tar de sig samman hemma i fullsatt arena. Tufft mot maskinmässiga lökar som återigen vill få alla poängen.
SAIK-Luleå - Gissar att SAIK med många skador går på pumpen idag mot ramstarkt Luleå som inte står ut med ytterligare en förlust.
Timrå-Frölunda - Är dagsformen fin vid Indalsälvens mynning så tar Timrå tre pinnar på Rönnbärets gubbar utan Borgman.

Rögle - FBK - Idag får vi ännu en indikation om det blir fågel, fisk eller mittemellan för oss. FBK är såklart ett topp-6-lag. Hoppas vi kan finna en stabilare lägstanivå på högre höjder än senast och sedan lyckas hålla fast vid den, omgång efter omgång. Samt att också vår högstanivå visar sig, då kan det absolut räcka till seger idag.

Förväntar mig att vi skaffar tillräckligt med poäng för att slippa oroa oss för kval oavsett vad övriga lag som nu ligger på undre halvan hittar på.
Användarvisningsbild
Henrik

Inlägg av Henrik »

Möff tappar 0-2 och ligger nu sist, haha...
Knäckta bröder, HV upp ett hack.
Pissköping slog Brunäs.
Örebro blir kanske pannkaka ändå. Plastsjö är räligt konsekventa.
Bulan fick på nöten igen! SAIK ångar vidare.
Timrå är årets positiva (överraskning). Möglunda saknar Borgman och vill föryngra...

Vi är klart bästa grönvita laget idag. Lövbergs lila är mer medgörliga denna säsong, speciellt utan Lennström. Nu känns det som att det blir en skitkul jakt på toppen i en underbart tight tabell. Får vi dessutom in en kanoncenter och en kanonback så blir vi verkligen att räkna med.
Användarvisningsbild
GrönVit4life
Moderator

Inlägg av GrönVit4life »

Vem ska slå Växjö i årets SHL? Grymma backar, bra målvakt, bra tränare, helt ok offensiv även om det kanske inte är superspetsigt. Med dom backarna vinner man mästerskap. Se o lär Chris
Användarvisningsbild
ogilthorpe

Inlägg av ogilthorpe »

GrönVit4life skrev: lör 03 dec 2022, 21:38 Vem ska slå Växjö i årets SHL? Grymma backar, bra målvakt, bra tränare, helt ok offensiv även om det kanske inte är superspetsigt. Med dom backarna vinner man mästerskap. Se o lär Chris
Skellefteå.

Det störiga är att det kunde varit vi. Vi hade ALLA förutsättningar för att bygga ett starkare lag, precis som dessa två lagen, finns inga ursäkter. Det är det som svider mest.
Användarvisningsbild
mike
Admin

Inlägg av mike »

Såklart att Brynäs gör 3 jävla PP-mål och har 3-3 pga det.

Växjö har den bästa defensiven men that's it. Skellefteå (med Pudas) och FBK (med Lennström) känns mer dynamiska och är mina favoriter som fulltaliga.
Användarvisningsbild
mike
Admin

Inlägg av mike »

Bottenlagens snitt per 221210

1. LHC 72
2. Rögle 67.17
3. IKO 64.48
4. Brynäs 64
5. HV 62.4
6. MIF 54p
Användarvisningsbild
Lergöken

Inlägg av Lergöken »

Bild
Användarvisningsbild
GrönVit4life
Moderator

Inlägg av GrönVit4life »

Lergöken skrev: lör 10 dec 2022, 22:34 Bild
Slutspel ju 😀
Användarvisningsbild
mike
Admin

Inlägg av mike »

Bottenskiktet efter 24 matcher förra säsongen.

14. Djurgården 18p
13. Timrå 25p
12. Brynäs 27p
11. Linköping 27p
10. Malmö 28p

Djurgården och Brynäs kvalade. Rögle hade legat delad 9a med FBK på 31p.
Användarvisningsbild
MagnusLadulåsBannan

Inlägg av MagnusLadulåsBannan »

mike skrev: sön 11 dec 2022, 18:27 Bottenskiktet efter 24 matcher förra säsongen.

14. Djurgården 18p
13. Timrå 25p
12. Brynäs 27p
11. Linköping 27p
10. Malmö 28p

Djurgården och Brynäs kvalade. Rögle hade legat delad 9a med FBK på 31p.
Var det inte Timrå som kvalade mot Djurgården 21/22. Dock kvalade Brynäs 20/21
Användarvisningsbild
mike
Admin

Inlägg av mike »

My bad blandade ihop lagen.
Skriv svar